Objectiu


Aquest blog neix i creix amb la voluntat de ser una eina didàctica per aquells que s'inicien en el descobriment
de la música clàssica i, molt especialment, per als meus alumnes de secundària... espero que sigui útil!

divendres, 12 d’agost del 2011

Bach, Passió segons St. Mateu BWV 244

  
J. S. Bach avui anomenat
el gran mestre de Leipzig

Johann Sebastian Bach Passió segons St. Mateu BWV 244

Església de St. Tomas de Leipzig,
on Bach va treballar de 1623 a 1750

Aquest Oratori és de una de les obres cabdals de la història de la música. Narra la Passió i mort de Crist pel qual sovint és interpretada durant la Setmana Santa o per Quaresma. Està escrita en Alemany, tal i com es feia a les esglésies luteranes com la de St. Tomàs de Leipzig, on treballava Bach.

La primera interpretació de la Passió segons St. Mateu fou el divendres sant de 1729 (o segons alguns autors el 1727) a l'església de St. Tomàs. La complexitat de la música i sobretot el seu estil operístic amb àries molt treballades i molts fragments de solistes, va fer que l'obra no fos gaire apreciada pel públic. Sembla ser que tampoc els membres del cor van estar a l'alçada de l'obra. Tot i la revisió que el mestre va fer de l'obra, aquesta no va ser acceptada i a la mort del mestre va caure en l'oblit (com de fet quasi tota la seva obra).

El 1829, és a dir, un segle més tard de la primera interpretació, un jove Felix Mendelssohn (compositor i director d'orquestra) va recuperar-la i la posà en escena a Berlín en una versió abreujada (si tenim en compte que l'original dura entre dues hores i mitja i tres hores). L'èxit fou rotund i immediat: la Passió Segons St. Mateu es reconeixia com una obra mestra i, mica en mica, el nom i la figura de Bach sortia de les tenebres.

Et proposo alguns fragments (imprescindibles!) de la magnífica Passió segons St. Mateu en la interpretació de diversos solistes, el Collegium Vocale de Gant dirigits per Philippe Herreweghe. Es tracta d'una excel·lent versió de l'obra amb pocs intèrprets tots ells de gran nivell. No t'ho perdis!

OBRA COMPLETA


FRAGMENTS
Cor Inicial: Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen  

Ària per a Soprano: Blute nur, du liebes herz! 

Ària per a Contralt o Contratenor: Erbarme dich, meine Gott.

Coral: O Haupt voll Blut und Wunden. Un dels corals més coneguts de Bach
 

Ària per a Baix: Mache dich, mein Herze, rein.


Cor Final: Wir setzen uns mit Tränen nieder und rufen
Sens dubte una magnífica obra. Danke schön Herr Bach

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada