En l'època Barroca van proliferar un tipus de peça anomenades Oratori, obres de gran format i temàtica religiosa que s'interpretaven en ocasions especials com nadal, setmana santa o bé per festivitats religioses o nacionals locals. Eren, per tant, grans esdeveniments musicals.
L'Oratori és una història bíblica cantada, sovint de l'Antic Testament, que inclou solistes, cor i orquestra. Fins aquí podríem dir que "és com una òpera" però amb la diferència que en primer lloc l'oratori no es representa ni hi ha decorats ni els personatges van "disfressats", i en segon lloc que és de tema religiós.
Anem a parlar dels elements que conformen l'oratori: Ària, recitatiu, cor i coral
Parts per a solista: Soprano, Contralt o Contratenor, Tenor i Baix
- Ària: peça per a solista de gran lluïment vocal amb acompanyament d'orquestra. S'inicia amb una introducció orquestral. Expressa un sentiment o idea d'un personatge concret com Mª Magdalena, la Mare de Déu, un Deixeble... Hi ha àries d'oratori d'una dificultat superior a moltes àries d'òpera.
- Recitatiu: peça per a solista on s'explica (o recita) els fets de la narració. No és un fragment lluït, vocalment, ja que el cantant "sembla que parli". Destaca la figura del narrador, que acostuma a ser un tenor. Aquest introdueix frases dels personatges i breus diàlegs entre ells. La veu s'acompanya del baix continu format per violoncel i clavecí tret de la figura de Jesús, que per donar-li un toc més celestial s'acompanya per un baix continu format per violoncel i orgue o bé un coixí de violins.
- Cor: Fragment on el cor representa un personatge col·lectiu (els jueus, els fidels, els soldats...) a qui el narrador ha introduït en la narració. Sovint són fragments d'alta dificultat tècnica, amb contrapunt, ritme ràpid, parts fugades, etc. L'orquestra acompanya vistosament.
- Coral: Fragment on el cor no representa cap personatge en concret, sinó la consciència dels fidels, de l'església. Es tracta d'un moment de pregària, de reflexió davant els fets narrats. El temps de la narració s'atura i l'acció no avança. La música és tranquil·la, de textura homofònica (sense contrapunt), el text s'entén clarament i l'orquestra dobla les veus fent un coixí sonor de fons. Els corals dels oratoris eren ja coneguts pels oients, i això els proporcionava un moment de repòs davant la novetat de la resta de l'obra.
Anem a escoltar les parts de l'Oratori i veuràs com s'engalzen les unes amb les altres per conformar l'obra. Prenem d'exemple els primers números de la Passió segons St. Joan de J. S. Bach:
1- Cor Inicial 0:00 a 8:15. Gran cor inicial amb rica introducció d'orquestra.
2- Recitatiu 8:26 a 9:37 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
3- Cor 9:37 a 9:47 - Els soldats
4- Recitatiu 9:48 a 10:28 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
5- Cor 10:28 a 10:37 - Els soldats
6- Recitatiu 10:37 a 10:58 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
7- Coral 10:59 a 11:47 - Consciència dels fidels exalcen l'amor de Jesús
8- Recitatiu 11:48 a 12:54 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
9- Coral 12:55 a 14:33 - Consciència dels fidels
10- Recitatiu 14:34 a 14:33 - Narrador (tenor)
Degut a les dimensions instrumentals (alguns poden implicar més de 300 músics) i la seva llarga durada (molts d'ells duren més de dues hores), l'oratori es reservava per a les grans ocasions religioses i socials de l'any. Cal aclarir que els oratoris de setmana santa, els que narren la passió i mort de crist reben el nom de Passió malgrat són oratoris amb la mateixa estructura i elements que els altres.
Bach i Händel són els compositors que destaquen en la producció d'oratoris. Bach no en va fer gaires, però tots ells d'una qualitat excepcional: l'Oratori de Nadal, la Passió segons St. Joan, i la magnífica Passió segons St. Mateu. A Anglaterra Händel va escriure uns 26 oratoris (en anglès, italià i algun en alemany), molts d'ells amb fragments musicalment destacables. Ara bé, el més conegut de tots és El Messies, amb el majestuós i elegant Al·leluia
1- Cor Inicial 0:00 a 8:15. Gran cor inicial amb rica introducció d'orquestra.
2- Recitatiu 8:26 a 9:37 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
3- Cor 9:37 a 9:47 - Els soldats
4- Recitatiu 9:48 a 10:28 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
5- Cor 10:28 a 10:37 - Els soldats
6- Recitatiu 10:37 a 10:58 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
7- Coral 10:59 a 11:47 - Consciència dels fidels exalcen l'amor de Jesús
8- Recitatiu 11:48 a 12:54 - Narrador (tenor) i Jesús (baix)
9- Coral 12:55 a 14:33 - Consciència dels fidels
10- Recitatiu 14:34 a 14:33 - Narrador (tenor)
A 1:16:00 hi podeu escoltar una de les àries més boniques de la passió segons St. Mateu. Es tracta de lària de contralt (aquí interpretada per un contratenor) amb la que es lamenta de la mort de crist. L'ària sempre va introduïda per l'orquestra i el text es repeteix diverses vegades.
Degut a les dimensions instrumentals (alguns poden implicar més de 300 músics) i la seva llarga durada (molts d'ells duren més de dues hores), l'oratori es reservava per a les grans ocasions religioses i socials de l'any. Cal aclarir que els oratoris de setmana santa, els que narren la passió i mort de crist reben el nom de Passió malgrat són oratoris amb la mateixa estructura i elements que els altres.
Bach i Händel són els compositors que destaquen en la producció d'oratoris. Bach no en va fer gaires, però tots ells d'una qualitat excepcional: l'Oratori de Nadal, la Passió segons St. Joan, i la magnífica Passió segons St. Mateu. A Anglaterra Händel va escriure uns 26 oratoris (en anglès, italià i algun en alemany), molts d'ells amb fragments musicalment destacables. Ara bé, el més conegut de tots és El Messies, amb el majestuós i elegant Al·leluia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada